MENEROKA POTENSI GAHARU HINGGA KE AKAR UMBI


Tuesday, February 23, 2010

Masa Depan Gaharu

Saya yakin bahawa industri gaharu akan bertambah pesat selepas ini. Salah satu faktor yang membuat saya yakin ialah R&D terhadap industri ini masih belum diterokai sepenuhnya. Di Malaysia sendiri FRIM dan ANM masih dalam proses membuat R&D dan dapatan-dapatan dari kedua-dua agensi ini masih belum di war-warkan kepada umum..

Kemarin.. sewaktu saya di Jabatan Pertanian (Bahagian Kuarantin) untuk mengambil permit import...secara kebetulan saya berjumpa dengan seorang penguasaha gaharu. Sempat juga berbincang-bincang dengan beliau tentang pengalaman dan pengetahuan tentang gaharu. Saya rasa beliau seorang yang berpengetahuan luas dan seorang pejuang sejati industri gaharu khususnya di SABAH ini....

Beberapa perkara yang kami sempat bincangkan dalam pertemuan singkat itu. Antaranya tentang jenis baka gaharu yang terbaik. Secara ringkasnya, jenis baka yang terbaik ialah jenis subintegra (buat masa ini). Satu hal yang menarik perhatian saya ialah tentang lawatan beliau ke Thailand selama 3 bulan. Dalam lawatan (sambil belajar mendalami ilmu tentang gaharu) tersebut...beliau berjaya membuat MOU dengan seorang dr. di sana yang saya anggap baka terkini dan terbaik iaitu GAT yang mampu mengeluarkan resin sendiri tanpa inokulasi. Walaubagaimana pun tambah beliau, untuk mempercepatkan proses penghasilan teras/resin inokulasi masih boleh dilakukan dengan kos yang minimum...

Belum banyak info tantang baka GAT ini yang saya dapat dari beliau... pendapat peribadi saya, ini merupakan satu lagi perkembangan yang baik tantang gaharu yang di nanti-nantikan oleh semua pengusaha, peminat dan bakal-bakal peminat gaharu..

Bersambung.....



2 comments:

  1. Saya ada vaksin organik yang confirm berkesan..servis disediakn hubungi msg or whatsapp di 0124574492

    ReplyDelete
  2. *
    Assalammualaikum. Nama sy shah. Disini sy ingin memperkenalkn produk yg trbaik yg tdk membebankn kewangan anda. Produk RISBIO gaharu super khas untuk mempercepatkn pertumbuhan, meningkatkn kualiti,merawat,dan lain2.

    Harga seekar:RM20

    money back guaranty kalau x brpuas hati

    hubungi sy /whatsapp
    0194613165
    Pasti tdk mengecewakan
    hubungi sy skrgReply
    Delete

    ReplyDelete