MENEROKA POTENSI GAHARU HINGGA KE AKAR UMBI


Monday, February 22, 2010

Subintegra VS Mallacencis

Semasa di kampung pagi tadi, ketika menjenguk-jenguk nuseri, dalam benak saya, saya bertanya sendirian 'yang mana lebih cepat membesar subintegra atau mallacencis. Jadi saya buat satu 'eksperimen...membandingkan kadar pertumbuhan antara dua spesies gaharu ini. Dalam perbandingan ini saya mengambil dua sampel pokok subintegra dan dua sampel pokok mallacencis.
RALAT : Saiz pokok adalah tidak sama... subintegra lebih tinggi dari mallacencis... dalam perbandingan ini saya tidak mengambil kira faktor ketinggian (saya tidak ada pokok yang sama saiz). Apa yang ingin saya perhatikan ialah kadar pertumbuhan pucuk-pucuk baru sahaja. Pendek kata.....perbandingan yang saya ingin lakukan adalah dari segi kecepatan mengeluarkan pucuk-pucuk baru...

GAMBAR DI ATAS ADALAH 4 ANAK POKOK GAHARU YANG TINGGI ADALAH SUBINTEGRA DAN YANG KANAN (kecil) ADALAH MALLACENCIS

4 anak pokok gaharu saya letak di salah satu sudut nuseri saya

Kita Zooomm lebih dekat untuk supaya perbandingan dapat di buat dengan lebih jelas.
1. Semua anak pokok di semai dalam polibeg yang sama saiz.
2. Disiram sekali sehari
3. Tanah semaian adalah campuran top soil + kompos + organik pada nisbah 3:1:1
4. Baja organik sekali sebulan
5. Zeolite CEC 160/100gram sekali sebulan
6. Disembur liquid fertilizer D.I Grow setiap 1 minggu
7. Diletak dalam nuseri: Black Netting pada kadar cahaya masuk 70%

SUBINTEGRA




Gambar 1


Jumlah daun : 7 helai
pemerhatian : kelihatan pucuk yang masih pada bahagian atas










Gambar 2


Jumlah daun : 7 helai
Pemerhatian : Daun yang ke-7 (pucuk paling atas) masih kecil. Belum ada tanda-tanda
pucuk baru







MALLACENCIS



Gambar 4

Kiri : Terdapat pucuk kecil pada bahagian atas.


Kanan : Terdapat pucuk yang masih kecil pada bahagian atas pokok





Maaf kualiti photo kurang memuaskan... minggu depan saya akan postkan gambar kat sini. Ada perbezaan atau tiada..mana satu tumbuh lebih cepat (perhatikan pucuk yang baru sahaja)

No comments:

Post a Comment